Uppsala Syndrome - Do you speak hunglish?

Uppsala Syndrome - Do you speak hunglish?

How to be swedish?

2015. október 18. - Bree Gi

Mikor megérkeztem a tanszékre és megkaptam a hivatalos eligazítást valamint egy szép nagy mappát benne mindenféle hasznos dologgal, akartam írni egy blogbejegyzést ebben a témában, azonban a mappa tartalmazott egy "howtobeswedish" jellegű füzetecskét, amitől sokkot kaptam. 

Megmondom őszintén, szükségem volt egy kis időre, amíg leülepednek bennem a dolgok, és nem kicsit kaptam sokkot mikor úgy éreztem hogy egyik pillanatról a másikra justrightnow át kell lényegülnöm swedish-sé. Az hogy megtanulni a svéd nyelvet hagyján, de a könyvben olyan instrukciók voltak, melyek elmondhatatlanul kétségbeejtettek. 

Ezeket olvasgatva olyan érzések kezdtek bennem kialakulni, minthogy

- ezt elbasztam, haza kell mennem, én itt meghalok. 

- soha nem fogok beilleszkedni

- ez túl sok, nem megy

- nem akarom, nem akarom, nem akarom 

Visszatekintve ez egyszerre szánalmas, szomorú, szörnyű és vicces. Kicsit amolyan salmiak ízű a dolog (salmiak= egyszerre sós, édes, savanyű és keserű). Az alábbiakban őszintén leírom azokat a gondolatokat, érzéseket, amiket akkor éreztem, mikor elolvastam ezt a tájékoztató füzetkét. Kéretik nem komolyan venni a káromkodást. Tényleg ezt éreztem akkor és most őszintén megosztom veletek. 

Szóval hadd ragozzam az instrukciókat: 

1. Svédországban vagy, tanuld meg a nyelvet! - Na igen... ez volt az első, ami kiakasztott. Ezt túl korán kaptam meg, elég korán ahhoz, hogy megmakacsoljam magam és azt mondjam hogy azért se. Ha egy PhD hallgató Magyarországra jön 3 hónapra (vagy egy vendégkutató félévre) senki se kötelezi rá, hogy megtanuljon folyékonyan beszélni magyarul csak azért, mert ez a "common language". Ha ezt félévvel később kaptam volna meg, biztos jobban lelkesedtem volna. Ettől függetlenül, apránként szokom a svédet. Nem tanulom, inkább csak szokom. 

2. Szelektív hulladékgyűjtés - Gyűjtsd szelektíven a hulladékot, mentsük meg a bolygót! - Na ez kiborított. Ez teljesen kiborított. Komolyan féltem tőle, hogy egyszer jön a svéd-hulladék-FBI és letartóztatnak, amiért a komposztálható dolgok közé raktam a sörösdobozt. Azonban ahogy telt múlt az idő rájöttem, hogy nem nehéz szelektíven gyűjteni a hulladékot, egyetlen kulcsa van: Mosd el a cuccot, miután kiürült és akkor nem lesz büdös. 

3. Ne használj olyan sampont, amiben sok a kemikália, használj biosampont- AZTABASZOTTKURVAÉLET!!!! (na itt borult ki abszolút a bili) Nekem aztán senki se mondja meg, hogy milyen sampont használjak, főleg ne egy olyan újság, aminek a címlapján egy tejfölszőke hamvas friss hajkoronáját virágkoszorúval díszítő swedish lány pózol, akinek a haja tuti nem a biosampontól ilyen kibaszottul gyönyörű...bitch. Aztán realizáltam hogy nem fog kopogtatni az ajtómon a biosampon-CIA, és ez magánügy. Senki se erőltetheti hogy sampont váltsak... aztán elfogyott a samponom és realizáltam hogy muszáj lesz vennem valami mást, mert amit 10 éve használok sampon, azt nem lehet itt kapni. Fuuuuuuuuuuck. Najó. 

4. Egyél lazacot! Olcsó, finom, egészséges! - Azért se. 1 hónapot öltem bele h ne egyek lazacot, pusztán makacsságból, mert azt mondta ez az újság (a sampon után persze...) hogy egyek lazacot. A dolgot leülepedtek, a falukorvot meguntam, jött a gravlax, majd a lazacpaprikás, majd az aranylazacka. Nem is olyan rossz. 

5. Érkezz mindig 5 perccel hamarabb a találkozókra, mert a svédek nem szeretik ha késik valaki- NAA MOST SZÉTTÉPLEK A KURVA ANYÁDAT!!!! Én nem vagyok hajlandó 5 perccel előbb érkezni, mert én MINDIG 15 perccel előbb érkezek és ebben nem vagyok hajlandó változni. (itt már nagyon haza akartam menni)

6. Lunchboxes - Ne egyél étteremben, főzd meg, hozd magaddal! SWEDISH STYLE! - A KUUUUUURVAANÁTOKAT!!!!! Ezt otthon is így csinálom, ne mondja meg nekem senki h változzak, mikor amúgy se lenne változás!!!!!!!

Aztán telt múlt az idő... láttam hogy Sir Galahad (és még sokan mások) nem gyűjtik szelektíven a hulladékot, láttam hogy szinte senki se használ SDS mentes biosampont, láttam hogy a svédek nem csak lazacon élnek (most akkor én már csakazértis!) és mostmár szelektíven gyűjtöm a hulladékot, rendesen ebédelek (lazacot és zöldséget lunchboxból, amit vasárnap megfőzök egész hétre), iszom a svéd kávét, és tervezem hogy elkezdem megtanulni a bennszülöttek nyelvét is. Fuck yeah! Sweden, nem fogsz ki rajtam ;) 

Van egy általam gyakran használt mondás az őszről. 

"Az ősz ellen nem küzdhetsz, mert tőled függetlenül eljön- azonban élvezheted amíg itt van." 

Valami nagyon hasonló a helyzet Svédországgal. Azt hiszem elfogadtam a dolgokat. Változni kellett, de ez csekély ár azért, amit ez az ország, a környezet és az emberek nyújtanak cserébe. 

I Love my Life in Sweden. 

Svergie, Jag älskar dig. - (ez nem az hogy szeretem az életem Svédroszágban svédül, hanem csak egy "Svédország, szeretlek" svédül, viszont keveset tudok még és nem akartam csalni és google fordítót használi)

A bejegyzés trackback címe:

https://uppsalasyndrome.blog.hu/api/trackback/id/tr307986721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása